Co to jest produkt minimalnie opłacalny?

Co to jest produkt minimalnie opłacalny
Minimum Viable Product (MVP) to koncepcja, która zyskała duże znaczenie w tworzeniu i zarządzaniu przedsiębiorstwami.
Wiele modeli biznesowych wykorzystuje to narzędzie do oceny i walidacji projektu lub produktu przed wprowadzeniem go na rynek.
Jest to niewątpliwie istotny aspekt, który każdy przedsiębiorca musi wziąć pod uwagę.
Ponieważ zmniejsza ryzyko i pozwala mieć sprawdzoną wiedzę na temat rynku w odniesieniu do propozycji wartości, które zamierzasz zaoferować klientowi.
Produkt minimalnie opłacalny: geneza i definicja
MVP możemy zdefiniować jako wersję nowego produktu, która została stworzona przy minimalnych możliwych zasobach, a jej celem jest uzyskanie maksymalnej wiedzy klientów.
Ta wiedza o rynku pozwoli firmie mieć podstawę do walidacji, ulepszenia lub odrzucenia produktu i zbudowania modelu biznesowego.
Celem tworzenia Minimum Viable Product jest zmniejszenie ryzyka inwestowania dużych środków w tworzenie produktu, gdy nie wiemy jeszcze, jaki wpływ może on mieć.
Dlatego pracujemy nad podstawowym produktem o niższych kosztach, ale posiadającym wszystko, co niezbędne do sprzedaży.
Nie jest to zwykły prototyp, bo nie ocenia się, czy dany produkt jest ważny na rynku, ale analizuje się wiele innych aspektów.
Na przykład, czy istnieje zapotrzebowanie na tego typu produkt, jak należy dokonać segmentacji rynku, określić profil klienta.
Jaką powinien mieć cenę, czy model biznesowy będzie opłacalny przy komercjalizacji tego typu produktu.
Celem Minimum Viable Product jest ocena, czy nasz produkt będzie w stanie rozwiązać potrzeby klientów.
Jego funkcją jest zmniejszenie niepewności w środowisku rynkowym, w którym istnieją narzędzia pozwalające firmom mierzyć i dostosowywać się do pragnień popytu.
Zamiast tworzyć produkt spekulacyjnie i inwestować duże środki, ale nie wiedząc, jaki będzie wynik.
Zaczyna się od podejścia czysto leanowego, aby zminimalizować straty.
Nie chodzi o stworzenie produktu, a następnie znalezienie sposobu na jego sprzedaż, ale najpierw zrozumienie, czego chce klient, a następnie stworzenie produktu, który spełni jego potrzeby.
Rodzaje MVP: rzeczywiste i praktyczne przykłady
Istnieje wiele strategii tworzenia Minimum Viable Product.
Zwykle wyróżnia się sześć typów MVP.
Przyjrzyjmy się kilku praktycznym przypadkom, w których cyfrowy przedsiębiorca może wykorzystać narzędzia do stworzenia i walidacji swojego modelu biznesowego w oparciu o MVP.
1. Przedsprzedaż.
Metoda ta polega na przedstawieniu produktu, nawet jeśli nie został on jeszcze opracowany.
Zazwyczaj przedsprzedaż produktów odbywa się za pośrednictwem strony internetowej lub sklepu internetowego, co oznacza, że klient nie musi dotykać namacalnego produktu, aby podjąć decyzję o zakupie.
Dzięki przedsprzedaży możesz wygenerować schemat problem-rozwiązanie, co pozwoli Ci na analizę zainteresowania i reakcji odbiorców.
Praktycznym przykładem przedsprzedaży byłoby uruchomienie kursu online lub e-booka w przedsprzedaży, co pozwoliłoby Ci zmierzyć stopień zainteresowania nim.
2. Generowanie społeczności.
Strategia ta polega na pozyskiwaniu odbiorców poprzez treści.
Dzięki temu, że najpierw generujemy grupę odbiorców, a dopiero potem produkt, możemy stworzyć produkt, który będzie naprawdę odpowiadał potrzebom klienta.
Tak jest w przypadku wielu przedsiębiorców cyfrowych.
Którzy najpierw stworzyli bloga, gdzie opowiadali o swoich doświadczeniach, aby wygenerować odpowiednią publiczność, a następnie oferowali usługi lub kursy, aby pomóc im pójść w ich ślady.
3. „Czarnoksiężnik z krainy Oz”.
Celem jest stworzenie wrażenia gotowego produktu, choć procesy są ręczne i improwizowane.
Chodzi o to, żeby poeksperymentować, jaka będzie reakcja publiczności.
Na przykład stworzenie landing page’a, który sprzedaje produkt, którego nie mamy w ofercie.
4. Konsultacje.
Ten eksperyment ma na celu wygenerowanie pomysłów, które mogą być wartościowe przy oferowaniu gotowego produktu lub usługi.
Uczestnicy wnoszą wiedzę na temat tego, jak możemy zapewnić najlepsze rozwiązanie ich problemu.
W przeciwieństwie do „Czarnoksiężnika z Krainy Oz”, tutaj użytkownik musi być świadomy, że produkt lub usługa jest w fazie eksperymentalnej.
5. Do jednorazowego użytku.
Polega na testowaniu hipotezy o wprowadzeniu cechy do produktu.
Producent wprowadza ulepszenie lub aktualizację, obserwuje reakcję użytkowników i jeśli działa, zachowuje je.
Jeśli tak nie jest, zostaje on wycofany.
6. W oparciu o produkty innych firm.
Jest to eksperymentowanie z wynikami produktu lub usługi w oparciu o produkty innych firm.
Na przykład stworzyć firmę z danym asortymentem / usługami, gdzie działasz jako reseller innej firmy z tej samej branży – https://www.theillest.pl/kto-to-jest-reseller-sprawdz-czy-nim-jestes/
Więc nie masz do czynienia bezpośrednio z utrzymaniem serwera i tylko trzeba skupić się na sprzedaży i obsłudze klienta.
Inwestowane są minimalne środki.
Co to jest produkt minimalnie opłacalny – wnioski końcowe
Jak widać, wiele projektów pomysłów biznesowych wykorzystuje narzędzie Minimum Viable Product do walidacji swoich produktów.
Dostępne nam obecnie narzędzia cyfrowe i środki technologiczne pozwalają na bardziej precyzyjną i pozbawioną spekulacji ocenę modelu biznesowego.
Co pozwoli nam zminimalizować ryzyko i opracować skuteczną strategię.
Która w sposób przewyższający ofertę konkurencji koncentruje się na satysfakcji klienta.